Etter en lang vinter er det endelig raceweek. Dette er de viktigste momentene i forkant av sesongåpneren i Bahrain.

Det var en høydramatisk finale i desember i Abu Dhabi. Max Verstappen ble verdensmester etter å ha kjørt forbi Hamilton på siste runde etter en svært kontroversiell safety car-omstart.

Når sesongen sparker i gang denne helgen er det med nye biler med et helt nytt aero-konsept. Fra å generere marktrykk primært via front- og bakvinger skal årets biler generere marktrykk gjennom venturi-tunneler under bilen. Målet er at dette skal gi tettere racing, og de første indikasjonene tilsier at dette kanskje er tilfellet.

Det er mange spørsmål i forkant av en sesongstart, og datagrunnlaget for å svare på disse i forkant er tynt. Dette er de viktigste fem punktene (pluss et viktig bonuspunkt knyttet til F2) i forkant av sesongåpneren i Bahrain.

Er Mercedes faktisk i trøbbel?

Under forrige helgs test i Bahrain kom Mercedes med en svært oppgradert W13. De gikk fra et ganske standard sidepod-konsept til et konsept nesten uten sidepods, eller nopods om du vil. Sett bort fra rundetider så virket bilen å være ganske vanskelig å kjøre, med understyring i den spesielt utfordrende sving 10. Mest åpenbart var likevel at bilen slet ganske voldsomt med porpoising. George Russell sier også til Formel 1s offisielle nettside at han tviler på at de vil kjempe i toppen de første løpene.

Spørsmålet er hvor mye Mercedes har fått rettet på en ukes tid. Dersom problemene i hovedsak er relatert til oppsett av bilen vil mye kunne være forandret allerede denne helgen. Men om bedre kjørbarhet krever nye deler er det heller usikkert om dette er på plass allerede første løpshelg. Allerede første treningstime vil vi få mer svar på hvor Mercedes ligger i løypa.

Kevin Magnussen vil være en bedre målestokk for Schumacher

Danske Kevin Magnussens retur vitner om at Haas var i så stor økonomisk krise at de ikke hadde noe annet valg enn å bytte ut Magnussen med Mazepin. Situasjonen ser ut til å være langt bedre nå, og i etterkant av Russlands invasjon av Ukraina ble både kontrakten med hovedsponsor Uralkali og fører Nikita Mazepin avsluttet.

Magnussen har ikke fått allverdens tid i den nye bilen, og har vært utenfor Formel 1-gamet i ett år. Det vil likevel bli interessant å kunne måle Mick Schumacher opp mot en erfaren F1-fører, om enn en litt rusten en. For Haas og Schumacher vil det være verdifullt å kunne bruker dansken som en referanse både i utviklingen av bilen, men også i utviklingen av Schumacher som fører.

Magnussens beste resultat var hans første løp for McLaren. Blir det et kaos-løp, hvor noen biler må bryte, kan det bane vei for en overraskende retur til podiumet for Magnussen.

Supersub Nico Hülkenberg gjør nok en retur

Mannen med flest løpsstarter uten en plass på podiet får en overraskende retur når Sebastian Vettel er ute med Covid-19. Nico Hülkenberg er en fører som i følge mange fortsatt burde hatt et sete i Formel 1. Hülkenberg har allerede hatt flere vikarjobber de siste sesongene, men skal nå inn i en bil som er totalt annerledes enn det han er vant til fra tidligere. Til tross for simulatortrening kan dette bli en utfordrende løpshelg for tyskeren.

Har McLaren fått orden på bilen?

McLaren slet med å kontrollere temperaturen i bremsene foran på bilen under testingen i Bahrain. Dette kostet dem verdifull tid i løpet av testhelgen, og en vellykket løpshelg for dem vil avhenge av om de har fått kontroll på dette problemet eller ikke.

Det er samtidig mulig å stille spørsmålstegn rundt Daniel Ricciardos form i forkant av helgen. Australieren ble syk med Covid-19 i forkant av siste testhelg i Bahrain, og fikk ikke kjørt noen runder. Selv om han fikk tid i bilen i Barcelona, skjer det mye på et par uker i Formel 1, og spesielt i starten av sesongen. Ricciardo fikk en vanskelig start på fjorårssesongen, og må håpe på en bedre start i år. Da passet det svært dårlig å gå glipp av en av de viktigste testhelgene i Formel 1s historie.

F1-debut for Guanyu Zhou

Guanyu Zhou kommer med en tredje plass sammenlagt i 2021-sesongen i Formel 2. Zhou har med seg fire seire fra fjorårssesongen. Team principal i Alfa Romeo, Frédéric Vasseur, har uttrykt at sponsorinteressen rundt Zhou er stor, spesielt i Kina. For Alfa Romeos del bør Zhou også levere på banen, men vi er ikke i tvil om at det er finske Valtteri Bottas som vil stå for hovedandelen av lagets poengfangst denne sesongen.

F2-debut for Dennis Hauger

I norske øyne er den mest interessante debutanten Dennis Hauger, som i år skal ta steget opp til Formel 2. Hauger er stadig en del av Red Bull-akademiet, og skal kjøre for Prema Racing. Etter fjorårets sammenlagtseier i Formel 3, må Hauger raskt ta steg i en mye raskere bil dersom han ønsker å være med i kampen om sammenlagtseieren allerede i sin første Formel 2-sesong. Veien fra Formel 2 til Formel 1 er lang, og uten en sammenlagtseier i løpet av de første par sesongene kan det raskt bli «hit, men ikke lenger» for Hauger.

Publisert mars 18, 2022 kl. 08:30

Skrevet av Kerbs.no

Del saken: